OM OSS

CrossFit Löddeköpinge drivs av tre glada entusiaster som vill skapa en inkluderande och rolig träningsmiljö. Alla kan träna hos oss!

Vi vill att träningspasset blir den bästa timmen på er dag! 

 

Daniel Hansson - Erfaren tränare inom funktionell fitness och kostrådgivare

Robert Nilsson - Grundare av Painters' Box

David Granflo - CrossFit Level 2 Trainer som brinner för att se medlemmas utveckling.



VAD ERBJUDER VI?


Vi är ett CrossFit gym. Vi tror till 100% på träningsmetodiken och därför erbjuder vi inget annat än just CrossFit


Definitionen av CrossFit är: "Konstant varierade, funktionella rörelser som utförs med hög intensivitet.


Variation kan skapas på många sätt. Bland annat kan man variera längden på träningspass, belastningen i form av externa vikter, typ av rörelser, antal repetitioner, tid på dygn, temperatur etc..


Funktionella rörelser är rörelser som kan översättas till verkliga livet. Att sätta sig ner och ställa sig upp igen, pressa något över huvudet, lyfta något tungt från golvet, att häva sin kropp upp över något, etc..

Vi delar upp rörelseran i 3 grupper:

* Gymnastiska (alla rörelser som innebär att man använder kroppsvikten)

* Tyngdlyftning (alla rörelser där vi lägger till en extern vikt)

* Monostrukturella (t.ex. Rodd, Löpning, Simning, Cykling, Hopprep etc..)


Hög intensitet innebär att utfört arbete under en tidsperiod är så stort som möjligt. Intensitetnivån är individuell och därför blir CrossFit aldrig lättare. När du utveklas ökar intensiteten. Så på ett pass blir alla lika trötta och får lika mycket ut av passet oavsett nivå.


Vad är Fitness?

CrossFits definition av fitness är: "Work capacity across broad time and modal domains."
Work Capacity: Förmågan att flytta en vikt (oavsett om det bara är kroppen eller en extern vikt) en viss distans under en viss tid. Detta går att mäta och därmed jämföra med tidigare resultat. På så sätt kan vi utvärdera vår fitness-nivå och se om vi utvecklas i rätt riktning.


Broad time: Innebär att vi inte specialicerar oss på varken långdistans eller sprint. Vi ska vara så bra vi kan på både korta workouts och långa workouts. 


Modal domains: Oavsett om det gäller gymnastiska övningar, tyngdlyftning eller monostrukturella rörelser så ska vi vara så bra som möjligt.

Vi specialicerar oss på att inte specialicera oss!